کد مطلب:274761 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:248

زیارت در روز عاشورا
(علامه مجلسی نقل می كند كه:) سید بن طاووس زیارت در روز عاشورا را از كتاب المختصر المنتخب یاد كرده است. پس گوید كه عین سخنش این است:



[ صفحه 103]



سپس آماده زیارت می شوی پس آغاز می كنی، پس غسل می نمائی، و جامه های پاكیزه به تن می كنی، و پای برهنه بر بالای بام خانه ات یا بلندی از زمین می روی، سپس رو به قبله می كنی پس می گوئی:

[1] سلام بر تو ای وارث آدم برگزیده خدا، سلام بر تو ای وارث نوح امین و مورد اعتماد خدا، سلام بر تو ای وارث ابراهیم دوست و رفیق خدا، سلام بر تو ای وارث موسی سخن گفته شده خدا، سلام بر تو ای وارث عیسی روح خدا، سلام بر تو ای وارث محمد فرستاده خدا، سلام بر تو ای وارث پیامبران، و امیر مومنان و آقای جانشینان و برترین گذشتگان، و فرزند دختری انجام فرستادگان، و چگونه با این ویژگیها، تو آقایم نباشی، در حالی كه تو امام هدایتی و هم پیمان پرواپیشگانی و پنجمین نفر یاران كسا (برد یمانی) هستی. در خانه اسلام تربیت شدی، و از پستان اسلام شیر نوشیدی، پس در حال زنده بودن و در حال مردن پاكیزه شدی.



[ صفحه 105]



[2] سلام بر تو ای وارث حسین پاكیزه، سلام بر تو ای ابا عبدالله، سلام بر تو ای راستگوی شهید، سلام بر تو ای جانشین نیكوكار پرواپیشه خرسند پاكیزه، سلام بر تو و بر ارواحی كه بر آستانت غنوده اند و در كنارت بارها بر زمین گزاردند (اقامت گزیدند)، و به خاطر خدا همراه تو كارزار نمودند، و جانهایشان را برای بدست آوردن خشنودی خدا در - دفاع از - تو فروختند، سلام بر فرشتگان جمع شده بر گردت.

[3] شهادت می دهم كه معبودی جز آنكه همه در او شیدایند وجود ندارد، او یكتاست و همتائی برایش نیست. و شهادت می دهم كه همانا محمد كه توجه و سلام خدا بر او و خاندانش باد، بنده و فرستاده اوست، و شهادت می دهم كه همانا پدرت علی بن ابیطالب امیر مومنان - صلی الله علیه و آله و سلم - و آقای جانشینان و پیشوای روسپیدان، امامی است كه خدا فرمانبریش را واجب فرموده است، و همچنین برادرت حسن بن علی - صلی الله علیه و آله و سلم - چنین می باشد، و تو و همه امامان از نسلت همان گونه هستید.

[4] شهادت می دهم كه شما نماز را بپا داشتید، و زكات را پرداختید، و به نیكی فرمان دادید، و از بدی باز داشتید، و در راه خدا به حق جهادش كارزار نمودید، تا این كه مرگی كه وعده داده بود بر شما رسید، پس خدا را گواه می گیرم و شما را شاهد می گیرم كه همانا من به خدا ایمان دارم و محمد را تصدیق



[ صفحه 107]



می كنم، و به حق شما عارفم، و شهادت می دهم كه همانا شما آنچه را كه خدای عز و جل فرمانتان داده بود، (به مردم) رساندید، و او را عبادت كردید تا این كه مرگ شما را فرا گرفت.

[5] پدر و مادرم فدای تو ای ابا عبدالله، خدا كشنده ات را لعنت كند، خدای آن كه را فرمان بر تقلت داد، لعنت فرماید، خدا كسی را كه پیروی از آنان كرد لعنت كناد، خدا كسی را كه خبر این سخن بدو رسید و (از كشته شدنت) خشنود شد، لعنت فرماید، شهادت می دهم همانا كسانی كه خونت را ریختند، و حرمتت را دریدند، و از یاریت كوتاهی كردند، همان كسانی كه ترا خواندند و در نتیجه تو به سوی آنان شتافتی، بر زبان پیامبر درس ناخوانده صلی الله علیه و آله و سلم لعنت شدگان هستند.

[6] ای آقا و مولایم اگر در هنگام پناه خواستن ات با بدنم یاریت نكردم، پس به تحقیق باخواست و رایم ترا اجابت می كنم. من شهادت می دهم كه حق با تو بود، و همانا كسانی كه با تو مخالفت كردند، باطل بودند. ای كاش من با تو می بودم و به رستگاری بزرگی نائل می شدم.

[7] پس ای آقایم از تو می خواهم كه از خدای - بلند مرتبه یادش - در بخشش گناهانم درخواست نمائی، و همانا مرا به شما و پیرانتان بپیوندد، و به شما در شفاعت اجازه دهد و شما را در باره گناهانم شفیع گرداند. پس همانا حضرتش - بلند مرتبه یادش - فرمود: كیست كه در نزد او جز به اجازه اش شفاعت كند؟



[ صفحه 109]



درود و توجه خدا بر تو و بر پدرانت و فرزندانت و فرشتگانت سكنا گزیده در حرمت باد. توجه و درود خدا بر تو و بر همه آنان و بر شهیدانی كه همراهت و در پیش رویت شهادت جستند. توجه و درود خدا بر تو و بر ایشان و بر فرزندت علی كوچك باد كه به سبب او دردمند شدی. سپس می گوئی: بارالها همانا من به وسیله تو به سوی تو توجه می كنم، و به تحقیق به دوستی محمد و خاندانش احترام می جویم، و به وسیله ایشان به سوی تو توجه می كنم، و به وسیله ایشان از تو شفاعت می طلبم، و به محمد و خاندان محمد توسل می جویم، تا این كه از من و حقوقی را كه از تو قضا كردم، و حقوقی از خلق كه بر گردنم می باشد، درگذری، و اندوهم را بگشائی، و گشایش (كار)ام را در گشایش ایشان قرار دهی. سپس دو دستت را بلند كن تا این كه سفیدی زیر بغلت دیده شود. و بگو: ای آنكه جز تو شیدا كننده ای نیست، پرده - آبرو - ام را مدر، و آنچه را كه از آن شرمم می شود، آشكار مكن، ترسم را به امنیت رسان، و لغزشم را جبران كن. بارالها مرا (از این سرا به سرای دیگر) برگردان، در حالی كه رستگار و كامیاب باشم، و از كردارم خشنود شده و درخواستم را اجابت كرده باشی، ای خدای بخشنده.



[ صفحه 111]



سپس می گوئی: سلام و رحمت و بركات خدا بر تو باد. سپس آغاز می كنی و می گوئی: سلام بر امیر مومنان، سلام بر فاطمه زهرا، سلام بر حسن پاكیزه، سلام بر حسین راستگوی شهید، سلام بر علی بن حسین، سلام بر محمد بن علی، سلام بر جعفر بن محمد، سلام بر موسی بن جعفر، سلام بر علی بن موسی الرضا، سلام بر محمد بن علی، سلام بر علی بن محمد، سلام بر حسن بن علی، سلام بر امام قیام كننده به حق الهی و حجت خدا در زمینش، توجه و سلام فراوان خدا بر او و بر پدران رشد دهنده پاكیزه پاك شدگانش باد. سپس شش ركعت نامز به صورت دو ركعت دو ركعت می خوانی و در هر ركعت سوره فاتحه الكتاب را یك بار و قل هو الله احد را صد بار می خوانی، و پس از تمام شدن نمازت می گوئی: بارالها ای آن كه در او همه شیدایند، ای بخشنده، ای بخشایشگر، ای والامقام، ای بزرگ، ای یكتا، ای بی نیاز، ای تك و تنها، ای یكی، ای شنوا، ای دانا، ای با علم، ای بزرگ و كبیر، ای با تكبر، ای با جلالت، ای زیبا، ای بردبار، ای نیرومند، ای با عزت، ای عزیز شده، ای بسیار چیره و غالب، ای ایمنی بخش، ای قاهر و چیره بر همه خلائق، ای بسیار چیره، ای



[ صفحه 113]



والامقام، ای كمك كننده، ای مهربان، ای بسیار منت گزارنده، ای بسیار توبه پذیر، ای برانگیزنده، ای وارث، ای ستایش شده، ای بامجد و شكوه، ای كرنش شده، ای یافته شده، ای آشكار، ای درون، ای آغاز، ای انجام، ای زنده، ای بسیار استواری دهنده، ای صاحب جلال و بزرگواری، و ای صاحب عزت و تسلط. از تو ای آنكه همه در و شیدایند به حق این نشانه ها و به حق تمامی نشانه هایت درخواست می كنم، كه بر محمد و خاندان محمد توجه فرمائی، و این كه از من هر بی قراری و اندوه و سختی و زیان و تنگنائی كه من در آن هستم، (همه) را به شادی برسانی، و حقوقی از دیگران كه برگردم می باشد، ادا فرمائی، و آرزوهایم را به من برسانی. و محبتم را برایم آسان گردان، و خواسته ام را برایم میسر گردانی، و بدانچه بر آن میل دارم، به سرعت و با شتاب مرا به آن برسانی، و درخواست و سئوالم را عطا فرمائی، و بالاتر از خواست و میل ام فزونی ام بخشی، و برایم نیكی دنیا و آخرت را فراهم آوری.



[ صفحه 115]